E-PUAP bramą do usług
Obecnie działa ponad 4300 serwisów internetowych e-administracji. Jak dostrzegają pracownicy ministerstwa są one niekompatybilne, każe działa w innym schemacie, a Polacy z trudem poruszają się w skomplikowanym labiryncie podstron i oferowanych usług.
Ministerstwo planuje uprościć i ujednolicić system elektronicznego wsparcia obywateli. Lista świadczonych przez internet usług ma być wydatnie zwiększona, tak by każdy mógł załatwić sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, z pominięciem długich kolejek i skomplikowanych procedur. Co istotne, usługi e-administracji mają być dostępne w modelu 365 / 24 / 7. Z dokumentu wynika, że podjęte zostaną działania mające na celu zapewnienie niezbędnej niezawodności i dostępności systemu ePUAP oraz systemów powiązanych”. E-PUAP ma być bramą do wszystkich usług świadczonych przez urzędy.
Skrzecząca rzeczywistość
Majowe awarie e-PUAP zirytowały zarówno przedsiębiorców, jak i minister Streżyńską. Platforma internetowa, mimo prób szybkiego przywrócenia systemu, sprawna było dopiero po trzech dniach. Czy w tej sytuacji można w pełni polegać na e-administracji?
Jak wynika z raportu Idea Banku, przedsiębiorcy od początku nie byli przekonani do jakości usług świadczonych przez portale urzędowe. Większość z nich ma problemy z zapamiętaniem wszystkich loginów i haseł, nie posiadają też narzędzi służących autoryzacji przesyłanych danych (podpisu kwalifikowanego, czy profilu zaufanego. Konieczność dopełniania złożonych procedur w ich oczach nie różni się niczym od osobistej wizyty w urzędzie.
Taka e-administracja nie jest w stanie przyciągnąć ludzi biznesu. Tu wciąż sprawdza się zasada, że usługi komercyjne są daleko bardziej profesjonalne.
Biuro rachunkowe oferuje swoim klientom nie tylko fachowe wykonanie usługi, ale również wsparcie merytoryczne, a przede wszystkim oszczędność czasu i spokojną głowę.
Jaka przyszłość czeka polską e-administrację
Wydaje się, że zagmatwany system e-administracji czekają lepsze czasy. Obecnie trwają prace nad ujednoliceniem i zintegrowaniem internetowych stron ministerialnych. Pierwsze syndromy poprawy sytuacji e-administracji dostrzega Komisja Europejska, która swoje spostrzeżenia ujęła w raporcie nt. stanu elektronicznej administracji publicznej. Najbardziej wiarygodną opinię wystawią jednak Polacy i polscy przedsiębiorcy, którzy zaczną aktywnie korzystać z dobrodziejstw elektronicznych urzędów jeśli nastąpi realna poprawa systemu.